Dagsmark Petfood Oy laski hiilijalanjälkensä: ”Kaikki yritykset voivat tehdä ympäristötekoja”

Kotimainen koiranruokavalmistaja Dagsmark Petfood Oy selvitti hiilijalanjälkensä yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa.

Hiilijalanjäljen selvitystyö antoi yritykselle tärkeää tietoa tähän hetkeen ja tulevaisuuteen, kertoo Dagsmark Petfoodin Brand Manager Jessi Landen. Kierrätyskeskuksen kiertotalouden palvelut -yksikön päällikkö Hanna Lilja sanoo, että hiilijalanjälkilaskenta sopii kaikille yrityksille.

Dagsmark Petfood Oy:n ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen yhteistyö alkoi, kun Hanna Lilja Kierrätyskeskuksesta otti yhteyttä koiranruokavalmistajaan.

– Luin artikkelin, jossa Dagsmark Petfood kertoi olevansa huolestunut ilmastonmuutoksesta, Kierrätyskeskuksen kiertotalouden palvelut -yksikön päällikkö Lilja kertoo. – Hiilijalanjälki auttaa arvioimaan yritystoiminnan ilmasto- ja ympäristövaikutuksia sekä ohjaamaan toimintaa aiempaa ilmastoystävällisempään ja vähäpäästöisempään suuntaan.

Dagsmark Petfood Oy:n Brand Manager Jessi Landen sanoo, että yrityksen hiilijalanjäljen selvittäminen tuntui heti tärkeältä.

– Toiminnan vastuullisuus ja läpinäkyvyys ovat meille tärkeitä asioita ja ympäristöystävällisyys tärkeä arvo. Hiilijalanjälkilaskennalla saimme oikeaa tietoa ja oikeita lukuja tekojemme pohjaksi.

Nopea ja sujuva projekti

Hiilijalanjäljen laskeminen alkoi sillä, että Dagsmark Petfood toimitti Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselle tietoa toiminnastaan.

– Saimme hyvät ohjeet ja täsmällisiä kysymyksiä, Jessi Landen kertoo. – Annoimme tarkkaa tietoa esimerkiksi tuotteidemme raaka-aineista ja niiden määristä, pakkausmateriaaleista sekä muun muassa siitä, voiko meillä tehdä etätyötä ja kuinka paljon ja miten henkilöstömme matkustaa työn vuoksi.

Vastaukset Kierrätyskeskuksen kysymyksiin löytyivät helposti.

– Tähän saattoi vaikuttaa se, ettemme ole kovin suuri yritys ja että olemme dokumentoineet kaiken hyvin, Landen arvio. – Kaikki oli kuitenkin helppoa ja asiat etenivät nopeasti.

Tärkeää tietoa yritykselle ja sen asiakkaille

Jessi Landen kertoo, ettei hiilijalanjälkilaskennan myötä tullut suuria yllätyksiä, sillä moniin asioihin oli kiinnitetty huomiota jo ennen laskentaa. Laskennan suurin anti oli, että nyt Dagsmark Petfood tietää tarkalleen toimintansa ympäristö- ja ilmastovaikutukset.

– Meillä oli jo ennen laskentaa käytössä vihreä sähkö, ja käytämme vain kotimaisia raaka-aineita. Oli silmiä avaavaa, että voimme tehdä näiden asioiden lisäksi vielä paljon muutakin matkalla kohti entistä ekologisempaa koiranruokaa.

Dagsmark Petfood käyttää tuotteissaan esimerkiksi kotimaista kauraa riisin sijaan pienemmän hiilijalanjäljen ja kotimaisuuden vuoksi. Hiilijalanjälkilaskenta sai yrityksen tekemään entistä enemmän selvitys- ja kehitystyötä etenkin tuotepakkausten suhteen. Myös esimerkiksi henkilöstön matkustamista mietitään jatkossa tarkemmin.

Landen uskoo, että hiilijalanjäljen tunnistaminen on tärkeä yrityksen lisäksi sen asiakkaille ja muille sidosryhmille.

– Hiilijalanjäljen laskeminen on uutta koiranruokamaailmassa, mutta tietoisuus ympäristöasioista kasvaa vähitellen myös koirapiireissä, Landen kertoo. – Lemmikkien ruokkimisen lisäksi se näkyy esimerkiksi koiraharrastuksessa. Sen sijaan, että kaikki ajaisivat agility-treeneihin omalla autollaan, voidaan mennä kimppakyydillä.

Dagsmark Petfood kertoo toimintansa hiilijalanjäljestä verkkosivuillaan ja puhuu ympäristöystävällisyyden puolesta some-kanavissaan.

– Haluamme olla suunnannäyttäjiä alallamme. Saimme Kierrätyskeskuksesta hyvin apua ja vinkkejä myös siihen, miten viestimme näistä asioista sisäisesti ja ulkoisesti.

Dagsmark kertoi asiakkailleen hiilijalanjäljen laskemisesta Facebook-sivuillaan.

Hiilijalanjälkilaskenta sopii kaikille yrityksille

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen hiilijalanjäljen laskenta on suunniteltu niin, että se sopii kaikille toimialoille ja kaikenkokoisille yrityksille.

– Olemme itse mitanneet omaa toimintaamme jo yli kymmenen vuoden ajan, joten asiantuntijamme pystyvät arvioimaan yrityksen toimintaa laajasti, Hanna Lilja sanoo. 

– Ajatus on, ettemme vain auta yritystä selvittämään, millaista sen toiminta on tällä hetkellä. Asiantuntijamme ovat yrityksen tukena jatkossakin. Voimme sparrailla ja kouluttaa, ylipäätään vaihtaa tietoa ja ajatuksia. Etenemme aina mahdollisimman käytännönläheisesti ja konkreettisesti; lähtökohta on aina asiakkaan näkökulma.

Lilja sanoo, että hiilijalanjälkilaskenta sopii erityisesti yrityksille, jotka haluavat pienentää hiilijalanjälkeään ja tarjota asiakkailleen ilmastomuutoksen kannalta vastuullisia vaihtoehtoja. Hänkin uskoo, että hiilijalanjälkilaskennan tiedoilla ja tiedoista kumpuavilla teoilla on merkitystä muillekin kuin yritykselle itselleen.

– Etenkin nuoret kuluttajat ovat nykyisin tiedostavia ja kriittisiäkin.

– Kierrätyskeskuksen hiilijalanjälkilaskenta on jatkuva palvelu. Hiilijalanjälki lasketaan myös aloitusvuotta seuraavina vuosina – kun pohja on tehty hyvin, päivitys on sujuva prosessi, ja yrityksessä tiedetään aina oman toiminnan hiilijalanjälki. Se on loistava työkalu yrityksen ympäristötyössä, Lilja summaa. 

– Vaikka verkosta voi löytyä tietoja ja valmiita laskureitakin ympäristösäästö- tai hiilijalanjälkilaskelmien tekemiseen, yhdessä asiantuntijoiden kanssa tehty laskenta on varma ja helppo tapa saada ajantasaista, läpinäkyvää ja luotettavaa tietoa, hän muistuttaa.

Jessi Landen kannustaa muitakin yrityksiä selvittämään hiilijalanjälkensä ja tekemään ympäristötekoja.

– Kaikki yritykset voivat tehdä konkreettisesti jotain ympäristön eteen. Helpoimmillaan kyse on pienistä asioista, kuten pahvimukeista luopumisesta. Se voi tuntua pieneltä, mutta jos moni yritys tekee samoin, se lisää yleistä ymmärrystä ympäristöasioista ja -teoista. Joukossa on voimaa!

Lyhyesti

  • Koiranruokavalmistaja Dagsmark Petfood Oy selvitti hiilijalanjälkensä yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa. Kierrätyskeskuksen hiilijalanjälkilaskenta sopii kaikille yrityksille. Laskenta on hyvä ja luotettava keino päästötason kartoittamiseen ja päästövähennysten seurantaan. Lisäksi se antaa sisältöä ympäristövastuuviestintään.
  • Dagsmark Petfood Oy sanoo, että laskennan suurin anti oli tarkka tieto siitä, millaista yrityksen toiminta on ympäristö- ja ilmastokysymysten näkökulmasta ja millaisilla toimilla jälkeä voi pienentää. Laskennan seurauksena yritys alkoi esimerkiksi kehittää tuotepakkauksia.
  • Dagsmark Petfood kertoo hiilijalanjälkilaskennasta verkkosivuillaan: Dagsmark Petfood laski hiilijalanjälkensä ympäristötietoisten tassukansalaisten iloksi 
  • Myös Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus kertoo hiilijalanjälkilaskennasta verkkosivuillaan 
  • Lisätietoa asiasta saa myös sähköpostitse: yrityspalvelut@kierratyskeskus.fi