Mikä on yrityksille oikea aika lähteä mukaan secondhand-kauppaan? 

Käytetyn tavaran eli secondhand-markkina paisuu vauhdilla, ja yhä useampi kaupan alan toimija ja vähittäiskaupan – ja miksi ei tukkukaupankin – brändi miettii omaa käytetyn tavaran kiertokauppaa. Miten yritysten kannattaa lähestyä tätä teemaa ja lähteä rakentamaan omaa rooliaan kiertokaupassa?   

Käytetyn tavaran kauppa on kaupan alan ”villi länsi”. Tällä hetkellä dataa on tarjolla suhteellisen niukasti eikä selkeitä toimialarakenteita ole vielä hahmottunut. Kyse ei silti ole mistään nappikaupasta: Kaupan liiton syyskuussa 2023 julkaistun tutkimuksen mukaan noin 60 prosenttia suomalaisista on ostanut käytettyjä tuotteita viimeisen vuoden aikana. Niin sanotun kiertokaupan kokonaismarkkinan kooksi Kaupan liitto arvioi noin 895 miljoonaa euroa, josta viidesosa koostuu perinteisestä kirpputorimyynnistä, toinen viidesosa kauppojen ja verkkokauppojen myynnistä ja noin 60 prosenttia verkon alustojen kautta käytävästä kuluttajien välisestä vertaisverkkokaupasta. 

Väitänkin, että secondhand-tuotteet ovat tämän päivän ”sisäänheittotuotteita”. Ne kiinnostavat asiakkaita, koska uusia tuotteita persoonallisempia tai uniikeimpia, vastuullisempia ja niissä on yleensä parempi hinta-laatu-suhde. Ne herättävät meissä keräilijän ja löytöjen tekijän. 

Yrityksiltä odotetaan vastuullisia tekoja – secondhand voi olla vastaus 

Secondhand on kaikkien huulilla, mutta miten yritysten kannattaa lähestyä käytetyn tavaran kauppaa? Rakentaako jotain omaa, hankkiako ratkaisut kumppanin kautta ja jos, niin missä arvoketjun kohdassa? Mitä jos ei tiedä, mistä aloittaa? Näiden kysymysten pohdinnassa ei kannata viivytellä, sillä painetta muutokseen tulee sekä asiakkaiden että sääntelyn puolelta. Yrityksiltä odotetaan molemmista suunnista entistä vastuullisempia tekoja, ja nyt on oikea aika rakentaa uskottavuuttaan vastuullisena toimijana. 

Yhä useampi brändi on päätynyt ja varmasti päätyy myös jatkossa siihen, että lähtee kokeilemaan kiertokauppaa jonkin vakiintuneen uudelleenkäyttötoimijan kanssa. Kumppanin voi ottaa periaatteessa mukaan moneen arvoketjun vaiheeseen: tavaran keräämiseen, lajitteluun, hinnoitteluun, korjaamiseen ja kunnostamiseen, myyntiin ja markkinointiin.  

Kierrätyskeskus on secondhand-kaupan superosaaja – myös yritysten kumppanina 

Kierrätyskeskuksen leipälaji on käytetyn tavaran kauppa kuluttaja-asiakkaille. Mutta parin viime vuoden ajan olemme rakentaneet onnistunutta yhteistyötä myös yritysten, ennen kaikkea muiden uudelleenkäyttötoimijoiden kanssa. Uskomme, että toimivat löytyvät yhdessä hakien ja kokeillen. 

Teemme yhteistyötä monessa eri roolissa: 

  • Vahvimmin kasvava rooli on tavaran kerääminen.  Tarjoamme vähittäiskaupan yrityksille Boksi-ratkaisuja, joiden avulla niiden asiakkaat saavat kiertoon ja käyttöön itselle turhiksi jääneet tavarat. Tarjoamme myös ympäristövastuullisen ratkaisun niille tavaroille, joille yrityksen omissa myyntikanavissa ei ole kysyntää. Boksien lisäksi vastaanotamme vähittäiskaupan ylijäämätuotteita. 
  • Olemme myös kiinnostuneita testaamaan tuotteiden lajittelupalvelujen tarjoamista. Jo nyt annamme yksittäisille toimijoille myyntiin sellaisia tuoteryhmiä, joille ei ole ostajia Kierrätyskeskuksen omissa myyntikanavissa tai joista emme saa rakennettua kiinnostavaa tarjontaa asiakaskunnallemme.  
  • Pohdinnassa on myös Kierrätyskeskuksen myyntikanavien tarjoaminen kanaviimme sopiville brändeille. Tähän olemme tehneet lähinnä Kiertotalousostoskeskus-hankkeen puitteissa. Sen tuloksena rakennettiin Helsingin kauppakeskus Redin Second Hand Market -alue ja brändien yhteismyymälä SHM Store. 

Kierrätyskeskuksen tavoite on nostaa uudelleenkäytön roolia yhteiskunnassa 

Haluamme olla mukana rakentamassa uusia kiertotalouden konsepteja, koska tavoitteenamme on nostaa uudelleenkäytön roolia yhteiskunnassa. Olemme sitä tyytyväisempiä, mitä enemmän onnistumme luomaan tervettä ja toimivaa liiketoimintaa kiertotalouden ja erityisesti uudelleenkäytön ympärille ja näin säästämään meille kaikille välttämättömiä luonnonvaroja. 

Meillä oli nyt keväällä mainoskampanja, jossa kannustimme jokaista pääkaupunkilaista ryhtymään tavaran pelastajaksi. Heitämme pallon nyt myös yritysten suuntaan: tulkaa mukaan tavaran pelastajiksi säästämään luonnonvaroja ja pitämään käyttökelpoinen tavara kierrossa. Se on järkevää, inspiroivaa, oikein ja – näin uskomme – isossa kuvassa ja oikein toteutettuna myös kannattavaa bisnestä. 

Lue lisää ratkaisuistamme täältä.

Sami Leppänen

Asiakkuusvastaava

• Yritysten tavarapalvelut

Puh. 0400 349 422