Ympäristötyöhön panostaminen tuo liiketoimintaetua – pk-yritysten tulee toimia nyt

Kasvun avaimia liiketoimintaan ei voi enää hakea hupenevista luonnonvaroista. Kestävyysmurros asettaa yritysten alihankintaketjuille ja kumppanuuksille uusia odotuksia ja se näkyy pienten ja keskisuurten yritysten toiminnassa. Ympäristötyöhön panostaminen on strateginen liikepäätös, joka tarjoaa mahdollisuuden luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Vuodesta 2024 voimaan tullut kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) vaatii yrityksiltä jatkossa yhä määrämuotoisempaa ja vakioidumpaa raportointia. Kestävyysraportoinnin laajempi velvollisuus tuo mukanaan kahdensuuntaisen vaikutusarvioinnin (double materiality). Yritysten tulee huomioida oman toimintansa vaikutukset ympäristöön ja yhteiskuntaan, mutta myös kestävyystekijöiden vaikutukset yrityksen liiketoimintaan.

Raportoinnissa edellytetään muun muassa arvoketjujen hiilijalanjälkitietojen laskemista – myös alihankinnan ja jälleenmyynnin toimijoiden – ja näin ollen velvoitteet heijastuvat suoraan pk-sektorille.

Alihankinta ja jälleenmyynti nivoutuu pk-yritysten päästölaskentaan

Yrityksen hiilijalanjäljestä keskimäärin peräti yli 75 prosenttia syntyy epäsuorista päästöistä, kuten ostetuista tuotteista ja palveluista, kuljetuksista ja vaikkapa jakelusta. Siksi pk-yritysten pitää osata kertoa toimintansa ympäristöhaitoista ja -hyödyistä sekä näihin kytkeytyvistä toimintaperiaatteistaan.

Voi toki tuntua epäreilulta joutua ottamaan kontolleen päästöjä, joihin ei ole suoraa vaikutusmahdollisuutta. Mutta yritys voi vaikuttaa arvoketjunsa päästöihin huomattavasti tekemällä esimerkiksi hankintapäätöksiä ympäristönäkökulmat huomioiden ja haastamalla palveluntuottajia ja tavarantoimittajia kertomaan omista päästöistään. Kun jokainen yritys on osaltaan vastuussa koko arvoketjusta, paine toimia kestävämmin välittyy arvoketjun toimijoille useasta suunnasta.

Miten yritys hyötyy raportoinnista ja toiminnan läpivalaisusta?

Vastuullinen toiminta ei hankaloita liiketoimintaa, vaan on osa tulevaisuuteen katsovan yrityksen älykästä strategiaa. Viimeistään nyt kannattaa liiketoimintastrategiaksi valita kestävyys. Yhä useammat asiakkaat ja yhteistyökumppanit vaativat yrityksiltä jo vastuullista toimintaa, ja panostaminen ympäristötyöhön vahvistaa asiakassuhteita ja auttaa saamaan uusia asiakkuuksia. Ympäristötyö tuo myös kustannussäästöjä esimerkiksi energia- ja materiaalitehokkuuden ja jätehuollon tehostamisen avulla.

Ennen kaikkea ympäristötyö vahvistaa liiketoimintaa pitkällä tähtäimellä ja auttaa rakentamaan kestävän pohjan tulevaisuutta varten. Aidosti vastuullinen yritys tuntee olennaiset ympäristötekonsa, osaa viestiä ne oikeassa mittakaavassa ja pystyy näyttämään toteen prosessit ja luvut lauseiden takana. Tulevaisuuden menestyjät löytyvätkin yrityksistä, jotka rakentavat kestävyydestä kilpailuedun. Ne, jotka tarttuvat tilaisuuteen nyt, saavat siitä suurimman edun.

Lue lisää asiasta täältä.

Ympäristötyö tulee aloittaa mieluiten heti.