Älä viherhyssyttele! Näin rakennat yrityksesi aidosti kestävälle pohjalle  

Viherhyssyttely (green hushing) tarkoittaa, että yritys panttaa tietoisesti kestävän kehityksen käytäntöihin liittyvää tietoa, koska eivät halua joutua tarkastelun tai kritiikin kohteeksi. Viherhyssyttelyn seurauksena yrityksen asiakkaat, sidosryhmät ja yhteiskunta eivät saa tietoa yrityksen todellisesta tilanteesta tai edistyksestä.  

Viherhyssyttelyyn voi olla helppo sortua kiireessä ja varsinkin jos oma toimintaympäristö ei ole selkeä. Kuitenkin kestävämpää on satsata perustuksiin ja omien olennaisten aiheiden selvittämiseen. Kun perustuksien päälle kerää systemaattisesti dataa ja muistaa myös viestiä niistä selkeästi, syntyy hyssyttelyn sijaan liiketoimintaetua.  Toimi näin, jos haluat selättää viherhyssyttelyn: 

Kartoita nykytilanne 

Ensimmäinen askel on tunnistaa omat olennaiset aiheet ja kartoittaa yrityksen nykytilanne, eli taloudelliset, ympäristölliset ja sosiaaliset vaikutukset yhteiskuntaan ja ympäristöön. Oma toimintaympäristö ja yrityksen olennaisten aiheiden tunnistaminen ja niiden yhtymäkohdat ympäristöasioihin on avain selkeän toimintasuunnitelman ja raportoinnin kehittämiselle. Kaikkea ei voi eikä pidä nostaa keskiöön: kaikki aiheet yrityksessä ei ole olennaisia, mutta ne, mitkä ovat, ovat kriittisen tärkeitä toimintakyvyn, raportoinnin ja kehityksen kannalta.  

Valaise pimeät nurkat 

Seuraavaksi on syytä valaista yrityksessä piilevät pimeät nurkat. Oletko seurannut, miten taitavat poliitikot osaavat kääntää puheen heille mieluisiin aiheisiin ja välttää tai sumentaa epämieluisten esiintuomista? Näin toimivat myös viherhyssyttelyyn sortuvat yritykset. Kun tietoisesti päätetään jättää kertomatta epämukavista asioista, ei kokonaisnäkemystä yrityksen tilasta saada. Siksi myös oman yrityksen kehityksen kannalta rehellisyys ja rohkeus tuoda negatiivisiakin asioita päivänvaloon tarkasteluun. Jos huomataan, ettei pimeistä nurkista löydy kerrottavaa, on sekin tärkeä havainto.  

Löydä omat olennaiset aiheet ja kerää dataa 

Kun yrityksen olennaiset aiheet, teemat ja tavoitteet on tunnistettu, pitää pystyä todentamaan tekeminen. Eli aloittaa olennaisten aiheiden mittaaminen ja datan systemaattinen kerääminen. Joskus viherhyssyttely saattaa nimittäin olla tietokatkoksen tulosta. Yritys tekee monella osa-alueella hyvää työtä ja edistää vastuullisuutta, mutta tieto ei kulje läpi organisaation tai se ei ole mitattavaa. Silloin yritys ei itse tiedä, mikä on heidän vastuullisuustyössään olennaista ja ei. Yrityksen saavutuksista viestiminen ulospäin on sitä paitsi mahdotonta ilman luotettavaa dataa. 

Luota omaan dataasi 

Älä sorru markkinointiosaston jargoniin lupaamalla kuuta taivaalta. Sen sijaan luota omaan kerättyyn dataasi. Se kantaa kyllä. Kertomalla konkreettisesti lukuja ja tuloksia abstraktien ja vaikeaselkoisten korulauseiden sijaan myös oma asema markkinoilla vahvistuu ja selkeytyy. Data tuo uskottavuutta: Vaikka yritys ei olisi vastuullisuusraportointivelvollinen, pitää dataa löytyä kaikilta yrityksiltä, joilla ylipäätään on liiketoimintaa. Viherhyssyttely laantuu, kun dataa on riittävästi ja asioista pystyy viestimään ulospäin kiihkottomasti tai ylisanoin.  

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat tukea oman yrityksesi vastuullisuuden kehittämiseen tai olet esimerkiksi kiinnostavaa ympäristöaiheista koulutusta vailla. Tutustu myös hiilijalanjälkilaskennan starttitilaisuuteemme täältä!

Anu Hakala

Ympäristöasiantuntija

• Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän neuvonta ja auditointi
• Ympäristötyön kehittäminen
• Asiantuntijaluennot
• Ympäristökoulutukset
• Kierrätyskeskuksen ympäristövastuutyö

Puh. 045 636 630

Eeva Louko

Viestintäpäällikkö

Puh. 0400 348 306