Fiskars Group selvitti Iittalan myymälöiden Vintage-palvelun ympäristösäästöluvut

Fiskars Group halusi palvella asiakasta entistä paremmin ja selvitti Vintage-palvelun ympäristösäästöluvut.

Vintage on viime vuonna Iittalan myymälöissä lanseerattu palvelu, joka antaa astioille uuden elämän. Kuluttajat voivat tuoda myymälään itselleen tarpeettomaksi jääneitä hyväkuntoisia Iittalan ja Arabian astioita korvausta vastaan, tai piipahtaa myymälään Vintage-hyllylle tekemään löytöjä. Myymälöihin voi tuoda myös rikkinäisiä ja huonokuntoisia astioita – nämä ohjataan materiaalin mukaan käytettäväksi edelleen tiilien tai eristemateriaalin esim. lasivillan raaka-aineena.

Vintage-palvelusta vastaava Lotta Eskolin vastaa puhelimeen kotikonttorilta ja valottaa palvelun taustoja.

“Iittalan ja Arabian astiat ovat pitkäikäisiä ja muotoilultaan ajattomia. Halusimme tehdä niiden elinkaaren jatkamisesta helppoa. Palvelun myötä asiakkaalla on mahdollisuus jatkaa vanhan astian elämää joko tuomalla tarpeettomiksi jääneet astiat myyntiin tai tekemällä löytöjä Vintage-valikoimasta. Vintage-palvelun kautta astiat ja muistot niiden mukana voivat siirtyä uusiin koteihin.”

Palvelun kehittämisessä tavoitteena oli tehdä astian elämän jatkamisesta vaivatonta ja liittää se normaaliksi osaksi asiointia. Palvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden tehdä valinta uuden ja jo omistetun tuotteen välillä. Uusia ja muistoja kerryttäneitä tuotteita voi hankkia helposti samasta paikasta. Vintage palvelee sekä asiakkaita, jotka suosivat ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, että asiakkaita, jotka ilahtuvat löytöjen tekemisestä.

Asiakkaat ovat ottaneet palvelun vastaan erittäin hyvin. Palvelun on sanottu tuntuvan niin luonnolliselta ja itsestään selvältä, että ihan kuin se olisi ollut aina tarjolla, Lotta naurahtaa.

Kuva: Fiskars Group

Astioiden punnitsemista jouluruuhkassa

Koska loppuvuodesta 2019 haluttiin saada lukuja vuosikertomusta varten, Kierrätyskeskuksen erityisasiantuntija Jenni Sademies ja Vintage-palvelusta vastaava Lotta Eskolin tarttuivat toimeen. Aikaa oli vain kaksi tuntia ennen myymälän aukeamista ja jouluostoksia tekevien asiakkaiden saapumista.

“Punnitsimme kahden tunnin aikana yli 300 astiaa. Näin saimme tehtyä otantatutkimuksen Vintage-tuotteiden painoista sekä tuotekategorioiden materiaalikoostumuksista. Oma haasteensa punnitsemiseen toi kerrassaan upeat vanhat astiat – olisi tehnyt mieli ruveta itse shoppailemaan kesken punnituksen”

, kertoo Jenni vauhdikkaasta punnitsemispäivästä.

Lotta kiittelee hyvin sujunutta aamupäivää ja koko laskentaprosessia. 

Laskentaprosessi sujui nopeasti erityisesti sen ansiosta, että Kierrätyskeskuksella on pitkä kokemus luonnonvarojen säästölaskennasta ja positiivisten ympäristövaikutusten arvioinnista.

“Meidän puolelta laskenta vaati käytännössä hirveän vähän. Toimitimme Kierrätyskeskukselle pääasiassa vain myyntilukuja ja osallistuimme otantalaskentaan ja astioiden punnitukseen. Jos laskentatiimillä ei olisi ollut laskennan vaatimia tietoja valmiina eri materiaaleista, datan kerääminen olisi vaatinut varmasti meiltä paljon enemmän. Valitsimme Kierrätyskeskuksen tekemään laskennan juuri tämän takia.”

Haasteena laskennassa oli, että astiasta ei aina erota silmämääräisesti, mistä materiaalista tai materiaaleista se tarkalleen ottaen on valmistettu. Tämä ongelma ratkaistiin pienimmän säästön säännöllä, jotta tulokset eivät olisi yliarvioituja.

Mustaa valkoiselle – Ympäristösäästöluvut vuosikertomukseen

Vaikka Vintage-palvelun kehittämisen ytimessä oli asiakkaan palveleminen, hiilijalanjälki- ja ympäristösäästölaskennalla haettiin mustaa valkoiselle siitä, kuinka paljon palvelu todella vähentää päästöjä ja säästää luonnonvaroja. Vastuullisuus on Iittalan emoyhtiön Fiskarsin liiketoiminnan ytimessä ja osa yrityksen strategiaa. Vintage-palvelu onkin ensimmäisiä yrityksen kehittämiä liiketoimintamalleja kiertotalouteen perustuvista palveluista ja tuotteista.

Lotta näkee laskennan tuloksien hyödyntämisessä monia mahdollisuuksia.

“Laskennoista saamamme luvut ovat todella monikäyttöisiä ja kiinnostavia. Ympäristösäästölukuja olemme näyttäneet omalle väelle rinta rinnan myyntilukujen kanssa. Lisäksi nostimme luvut vuosikertomukseen. Asiakkaat voivat lukuja tarkastella esimerkiksi nettisivuillamme. Mahdollisuudet ovat monet.”

Lopuksi Lotta suuntaa katseen pidemmälle tulevaisuuteen.

“Tulevaisuudessa yrityksille tulee lisää vastuuta pidentää tuotteiden käyttöikää. Konkreettiset ympäristövaikutuksista kertovat luvut ja esimerkit kannustavat kehittämään ratkaisuja tähän. Lisäksi luvuilla voi herätellä kuluttajia siihen, että ostamallani tuotteella on hiilijalanjälki ja sen valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja. Suosittelisin ehdottomasti muille yrityksille ympäristösäästölaskentaa.”