Vielä liian usein halu näyttäytyä vastuullisena on suurempi kuin osaaminen ja teot. Menestyvä, vastuullinen yritys tuntee olennaiset ympäristötekonsa, osaa viestiä ne oikeassa mittakaavassa ja pystyy näyttämään toteen prosessit ja luvut lauseiden takana.
Aidot teot rakentuvat toimintatapojen, prosessien ja liiketoimintamallien uudistamiselle. Päästöjen kompensointi ei riitä. Tänä päivänä on pysyttävä osoittamaan, miten yrityksesi on vähentänyt omassa toiminnassa ja arvoketjussaan päästöjä ja muita haitallisia ympäristövaikutuksia. Tai parhaimmillaan miten yrityksen tuotteet ja palvelut ovat uudistavia, kestävän kulutuksen ja tuotannon aiemman paremmin mahdollistavia.
Vastuullisuusasioissa mennään liian usein viestintä ja markkinointi edellä. Tässä on viherpesun riski. Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset eivät pääsääntöisesti ole ympäristöasiantuntijoita. Suomen ympäristöministeriön 2022 tekemän tutkimuksen mukaan puolet mainoksista on ympäristöväittämien osalta epäasiallisia tai virheellisiä.
Keskeistä on varmistaa, että markkinointi rakentuu ympäristötietoon sekä olennaisuuteen ja oikeaan mittakaavaan, ei lillukan varsien nostamiseen. Tiedon tulee olla myös jäljitettävää ja perusteltavaa.
Tämä edellyttää johtamiselta oman toiminnan ympäristödatan ja -suorituskyvyn ymmärtämistä, sen tahtotilan määrittelyä ja viestimistä sekä useimmiten oman osaamisen vahvistamista ulkopuolisilla ympäristöasiantuntijapalveluilla.